Valamerre

Ótátrafüred (2023)

egy havas hétvége a Magas-Tátrában

2023. február 08. - HN Ildikó

Január közepén - a szülinapom hétvégéjén - Szlovákia felé vettük az irányt. Ennek két oka volt: az egyik, hogy jobban szeretek élményt kapni ajándékba (főleg utazást), a másik pedig, hogy a gyerekek egész télen nem láttak havat, így épp itt volt az ideje egy kis szánkózásnak. A választásunk Ótátrafüredre (Starý Smokovec) esett, mely a Magas-Tátra egyik kedvelt üdülőhelye. Budapestről autóval 4 óra az út, ami még gyerekekkel is vállalható. Az útvonal a határon túl kis településeken és az Alacsony-Tátrán keresztül vezet, ami eléggé szerpentines, viszont cserébe hihetetlenül gyönyörű. Mintha egy téli csodavilágban autókáztunk volna. Hólánc ajánlott!

Érkezés után egyenesen a szállásra mentünk, ahol leparkoltunk és másnap indulásig nem is volt szükség az autóra. A hotelben még így hetekkel az ünnepek után is kissé karácsonyi hangulat volt a hónak és a dekorációnak köszönhetően, de nekem ez kimondottan tetszett. Gyorsan becsekkoltunk és átsétáltunk az étterembe. Itt természetesen ettünk helyi specialitásokat: savanyú káposztalevest, juhtúrós sztrapacskát és mákos nudlit is kóstoltunk. Hihetetlenül finom volt minden. A szállást vagy csak szimplán az éttermi részt is ajánlom: https://smokovec.kamzik.sk/sk

Az ebéd utáni pihenés érdeklődés hiányában elmaradt, a gyerekek nem meglepő módon alig várták, hogy végre belevethessék magukat a hatalmas hóba. Utazás előtt, amikor terveztük, hogy merre menjünk, nézegettem, hogy hol, milyen a hóhelyzet, akkor ezt az oldalt használtam, itt rengeteg webkamera van és a hó- és sípályákról sok hasznos információ található: https://www.bergfex.com/stary-smokovec/

Elindultunk felfedezni a várost, amit azért nem mondanék nagy településnek, de egyedi a stílusa és szép, rendezett. Kicsit szomorú voltam, hogy nem volt tiszta az idő, a köd a Tátra hegyvonulatainak nagy részét eltakarta, de azért így is érezni lehetett a hegyvidéki légkört. A szánkópályát céloztuk meg, ami a sípálya mellett található. Elvileg lehet bérelni mindenféle kelléket, de mi végül vettünk inkább egy-egy szánkót a gyerekeknek és azokat használtuk (a pálya ingyenesen használható). Jó móka volt, mi felnőttek is  nagyon élveztük. Miután eléggé elfáradtunk, elindultunk vissza a szállásra. Természetesen útközben is a szánkókon közlekedtek a legkisebbek, minden percet kihasználtak. Beugrottunk a helyi boltba bevásárolni pár ottani alapanyagot, és az apartmanban azokat ettük vacsorára. Elég tartalmas nap volt, a sok utazás és szánkózás lefárasztott minket, így hamar kidőltünk.7_31.jpg

Másnap délelőtti programnak a város fölötti hegy felfedezését terveztük. A feljutás megoldható gyalog, de akár siklóval is közlekedhetünk. Mi az utóbbit választottuk, így a 247 méteres szintkülönbséget pár perc alatt leküzdöttük. Felérve a Hrebienok csúcsra büfé fogad minket, de van itt szánkópálya és különböző túraútvonak is. A Tátráról, a felvonókról és a sípályákról ezen a honlapon sok információ található, innen mutatok egy térképet: https://sielok.hu/siterep/smokovec/

Viszonylag korán reggel volt, így a tömeg megérkezése előtt megnéztük a két speciális látványosságot: a jégkatedrálist és a jégszobrász fesztivált. A 10. alkalommal megalkotott jégtemplomot 2022. november 17-én nyitották meg, ingyenesen látogatható, és terv szerint 2023. áprilisig, húsvétig lehet megnézni. A jégszobrászok minden évben más tematikai szerint készítik el, az idei téma a jeruzsálemi Szent Sír-templom, amely magába foglalja Jézus Krisztus keresztre feszítésének és egyben sírjának és feltámadásának helyét. A 25 méter átmérőjű kupola alatt található 10,5 méter magasságú remekmű elkészítéséhez 225 tonna jeget használtak fel. Szerintem nagyon látványos, érdemes megnézni, ha arra járunk.  14_24.jpg

Ezután  a másik kupola alatt és egy kinti, elkerített részen megnéztük a jégszobrászok alkotásait. Ott jártunkkor került ugyanis megrendezésre 9. alkalommal a Tatry Ice Master jégszobrász verseny, melyen idén 10 csapat vett részt, köztük magyarok is. Hihetetlenül aprólékosan megtervezett és kidolgozott alkotások ezek, különböző fényekkel megvilágítva pedig még tovább fokozzák a látványosságukat. Több szobor még akkor készült, így megcsodálhattuk, hogyan is faragják, vésik azokat. A kupolás részen elhelyezettek a jégkatedrálissal megegyezően áprilisig megtekinthetőek, a kinti részen találhatóak pedig az időjárástól függően maradnak egyben. Ezt is érdemes végignézni, a gyerekeknek is nagyon tetszett.

Magunkat nem mondanám szobrász mestereknek, de ígértünk a gyerekeknek hóember építést, így végre elérkezett ennek itt az ideje. Már otthon be kellett csomagolni az ehhez szükséges kellékeket és a gyerekek alig várták, hogy előkerüljenek a táskából. Nem lettek a világ legszebb hóemberei, de nekünk nagyon tetszettek így is.

A műalkotások után semmi kötött programunk nem volt, csak sétálgattunk a hegyen a hatalmas hóban és elveztük a gyönyörű kilátást. Ezen a napon már kicsit tisztább volt az idő, de azért most sem lehetett mindent egészben látni. De így is élvezhető volt, tetszett, hogy a természetben voltunk és mindent gyönyörű hó borított. Én egyébként kíváncsi vagyok a környék nyári arcára is, akkor is sok turista, túrázni vágyó megfordul errefelé.

Ezen a részen van a különleges szánkópálya, ami a siklóvasút mellett kanyargó, 2500 méter hosszú szakaszon található. Nagyon élvezetes itt lecsúszni, viszont azt meg kell említeni, hogy nincs mellette semmilyen felvonó, gyalog kell visszasétálni, így kicsit fárasztó. Azért többször lecsúsztunk, kihasználtuk, hogy volt erre lehetőség, ha már itthon nem nagyon esik a hó. A városba lefelé menet a férjem és a kislányunk ezt a közlekedési módot választották és egyébként gyorsabban leértek, mint mi, mivel nem kellett az indulásra várniuk. Tényleg nem mindennapi helyszín, este kivilágítják és még különlegesebb a szórakozás.

Leérve a városba visszasétáltunk a szálláshoz, itt ismét az ottani étteremben ebédeltünk, aztán útra keltünk Budapestre. Ez a két nap nagyon tartalmasra sikeredett, eléggé elfáradtunk, de örülök, hogy emlékezetes szülinapom volt és a gyerekek kívánságát is tudtuk teljesíteni a hóval kapcsolatban. Összességében nagyon jó kaland volt és valóban szép helyen jártunk, tényleg ajánlom mindenkinek, mivel viszonylag közel van és megfizethető.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.